Przewiń treść

Camino del Norte. Szlak romańskich kościołów

Przemierzając szlak pielgrzymów do grobu św. Jakuba w północnej Hiszpanii, miałem wrażenie, jakbym się cofnął w czasie.

Drogę znaczą katedry w Oviedo czy Lugo oraz setki maleńkich kościółków. Wiele z nich to zabytki z czasów romańskich. Wznoszono je z ciosów szarego granitu, które dziś rozsypują się ze starości. Z rzeźbami w portalach wyobrażającymi świętych, rośliny, dzikie bestie, dusze spragnione Eucharystii. Ich kontury rozmyte są przez deszcze, wiatr i upał. W Asturii czy Galicji, wciśniętych pomiędzy Zatokę Biskajską a wysokie Kordyliery Kantabryjskie, jest wilgotno i często padają deszcze. Za to zieleń tu soczysta, bujna.

Tak jest wzdłuż wszystkich tras „Camino del Norte” na północy Hiszpanii, od Pirenejów po Santiago de Compostella. Historyka architektury pierwsze spotkania z romańskimi kościółkami zachwycają. Ale z biegiem kilometrów stają się czymś powszechnym i oczywistym. Mają one często barokowe szczyty i dzwonnice. Czasem w ich środku odnajdziemy gotyckie portale. Kiedy indziej romańskie wnętrza kryją się za nowożytnymi fasadami. Zdarza się, że w XIV czy nawet XV wciąż budowano wiejskie kościółki w tradycyjnych formach romańskich. Stojąc na drodze pielgrzymów do grobu św. Jakuba nadal pełnią tę samą funkcję, dla jakiej powstały. Poniżej zdjęcia kilku takich świątyń wzdłuż Camino del Norte pomiędzy Lugo a Santiago de Compostella.

 

Lugo. Romańsko-gotycka nawa boczna katedry Św. Marii budowanej w latach 1129-1177 na wzór ówczesnej katedry w Santiago de Compostella. Fot. Jerzy S. Majewski
Lugo. Romańsko-gotycka nawa boczna katedry Św. Marii budowanej w latach 1129-1177 na wzór ówczesnej katedry w Santiago de Compostella. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Romański kościół w San Miguel de Bacurin z XIII w. Widok od strony apsydy z oknem oświetlającym ołtarz. Gzyms apsydy wspiera 16 kroksztynów. Fot. Jerzy S. Majewski
Romański kościół w San Miguel de Bacurin z XIII w. Widok od strony apsydy z oknem oświetlającym ołtarz. Gzyms apsydy wspiera 16 kroksztynów. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Romański kościół w San Miguel de Bacurin. Portal. Fot. Jerzy S. Majewski
Romański kościół w San Miguel de Bacurin. Portal. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Romański kościół w San Miguel de Bacurin. Skorodowana postać na granitowym kroksztynie podtrzymującym gzyms apsydy. Fot. Jerzy S. Majewski
Romański kościół w San Miguel de Bacurin. Skorodowana postać na granitowym kroksztynie podtrzymującym gzyms apsydy. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Romański kościółek San Romao da Retorta z XII w. Dzwonnica nad fasadą z XVII stulecia. Fot. Jerzy S. Majewski
Romański kościółek San Romao da Retorta z XII w. Dzwonnica nad fasadą z XVII stulecia. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Romański kościółek San Romao da Retorta z XII w., o mglistym, galicyjskim poranku. Fot. Jerzy S. Majewski
Romański kościółek San Romao da Retorta z XII w., o mglistym, galicyjskim poranku. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Melide. Romański portal kościoła st. Maria de Melide. Fot. Jerzy S. Majewski
Melide. Romański portal kościoła st. Maria de Melide. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Santiago de Compostella. Tak wyglądała romańska katedra. Budowa jej granitowych murów rozpoczęła się w 1075 r. za panowania Alfonsa VI Kastylijskiego. Wzorcem dla budowli był kościół św. Sernina w Tuluzie. Model z muzeum pielgrzymek. Fot. Jerzy S. Majewski
Santiago de Compostella. Tak wyglądała romańska katedra. Budowa jej granitowych murów rozpoczęła się w 1075 r. za panowania Alfonsa VI Kastylijskiego. Wzorcem dla budowli był kościół św. Sernina w Tuluzie. Model z muzeum pielgrzymek. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Santiago de Compostella. Katedra. Gowica kolumny. Fot. Jerzy S. Majewski
Santiago de Compostella. Katedra. Głowica kolumny. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Tagi

architektura art deco barok Belgia Białoruś Botticelli brzydota Budapeszt Cinque Terre cmentarz design Emilia Florencja Gdańsk Gdynia Genua II wojna światowa infrastruktura miejska Italia kamienice Katowice kicz Kraków Malarstwo mała architektura modernizm nowe inwestycje odbudowa pałace Podróże Portugalia Poznań Praga renesans renowacja rozbiórka Rzym secesja Sezam sztuka ulotna wakacje Warszawa wieżowce wrzesień 1939 Élisabeth Vigée Le Brun