Dekoracje dożynkowe ziemi chełmińskiej mają w sobie coś z rubasznych scen z XVI-wiecznych obrazów niderlandzkich.
Przez ostatni weekend rowerem przemierzałem ziemię chełmińską wędrując szlakiem gotyckich kościołów wiejskich. O świątyniach, które w liczbie ponad 70 (wraz z tymi w miastach) stanowią zespół tak unikatowy, że powinny znaleźć się na „Liście światowego dziedzictwa UNESCO” jeszcze tu będę pisał.
Tym razem zwracam uwagę na coś innego. Ziemia chełmińska od czasów krzyżackich to kraina wysoko rozwiniętego rolnictwa. Niewiele tu pól zarośniętych chwastami.
Rolniczy krajobraz kulturowy ziemi chełmińskiej w okolicach Wąbrzeźna. W tle wieża gotyckiego kościółka w Łopatkach. Fot. Jerzy S. Majewski
Kruszyny niedaleko Brodnicy. Dekoracje dożynkowe. Dziad i baba. Fot. Jerzy S. Majewski
Kruszyny. Drogowskaz dożynkowy. Fot. Jerzy S. Majewski
Rogatki Kowalewa Pomorskiego. Dekoracja dożynkowa. Fot. Jerzy S. Majewski
Rogatki Kowalewa Pomorskiego. Świnka z przodu i z tyłu. Fot. Jerzy S. Majewski
Rogatki Kowalewa Pomorskiego. Dopiero na fotografii zauważyłem siusiającego traktorzystę. Fot. Jerzy S. Majewski
Program dożynek w Kowalewie Pomorskim. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo koło Kowalewa Pomorskiego. Dekoracja dożynkowa to cały domek, trzy krowy (w tym jedna w trakcie dojenia) i traktor. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo. Łaciata krowa wykonana z worka na sianokiszonkę. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo. Traktor. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo. Baba dojąca krowę. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo. Chłop wychodzi z domu. Za pazuchą coś ukrywa. Fot. Jerzy S. Majewski
Sierakowo. Lafirynda w oknie. Fot. Jerzy S. Majewski
Rubaszna scena na obrazie Jana Wildensa. Grupa wyrostków rzuca śnieżkami w człowieka siedzącego w wygódce. Baba przegania ich miotłą. Galleria di Palazzo Rosso w Genui. Fot. Jerzy S. Majewski