Na poziomie ulicy wiata dla autobusów i kiosk, pod ziemią parking rowerowy. Ten zaskakujący obiekt powstał w zabytkowym sercu Leuven – stolicy Brabancji Flamandzkiej.
![Leuven. Wiata przystankowa koło Rynku (Grote Markt). Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/01.-Leuven.-Wiata-przystankowa-koło-Rynku-Grote-Markt.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x662.jpg)
Eteryczny dach wiaty, lekko ugięty, wsparty na delikatnej strukturze ze stali nierdzewnej nie zasłania spektakularnych budowli sąsiedniego Grote Markt. Budowlami tymi jest ciąg kamienic wzniesionych na nowo po zniszczeniach w 1914 r. i górujący nad nimi gotycki ratusz o koronkowej fasadzie i prezbiterium późnogotyckiego st. Pieterskerk.
To ostatnie jest tak imponujące, że podobnego nie powstydziłyby się francuskie katedry.
Wiata, choć eteryczna, dyskretnie zaznacza w przestrzeni swoje istnienie. Stanowi też akcent nowoczesności. Przede wszystkim jednak jest praktyczna – bo spełnia kilka ważnych funkcji.
![Leuven. Tłum historycznych postaci wypełniający fasadę ratusza. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/02.Leuven.-Tłum-historycznych-postaci-wypełniający-fasadę-ratusza.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x773.jpg)
![Leuven. Prezbiterium st. Pieterskerk. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/03.Leuven.-Prezbiterium-st.-Pieterskerk.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x696.jpg)
Na Grote Markt kilkukrotnie się zagapiłem. Zadzierałem głowę przed XV-wiecznym ratuszem (stadhuis) o fasadzie zdobionej dziesiątkami służek, pinakli, sterczyn z kwiatonami i XIX-wiecznych rzeźb, umieszczonych tu w liczbie 236.
Fasada jest tak bogata, że trzeba się zagapić, by pojąć jej zamysł i zapamiętać choć odrobinę szczegółów. Bezkarnie można się tak zagapiać w godzinach popołudniowych i wieczorem, choć czasem przez plac przejeżdża autobus miejski skręcający w wąską i zabytkową Namsestraat. Sam Grote Markt wyłączony jest z ruchu kołowego i poza autobusami kołowo pokonują go wyłącznie rowerzyści. W ciągu dnia w ilościach przeciętnych. Gdy jednak ponownie zjawiłem się na Grote Markt przed ósmą rano i znów zamierzałem się wpatrywać w fasadę stadhuis, ledwo uszedłem z życiem.
Nagle plac zapełnił się setkami rowerzystów. Głównie kilku- i nastoletnimi. Dzieciarnia ruszyła do szkoły. Mali, bardzo mali, więksi i całkiem duzi. Jedni na złamanie karku pędzili w dół przez plac. Inni wyjeżdżali z sąsiednich ulic. Jeszcze inni z pewnym wysiłkiem pięli się lekko pod górkę ulicą Brusselsestraat. Przed rozjechaniem uratowała mnie ucieczka na schodki przed ratuszem. Stąd z podziwem mogłem obserwować dzieciarnię pędzącą pozornie na oślep, a jednak nie dostrzegłem najmniejszej kolizji.
Strumienie młodocianych rowerzystów łączyły się w miejscu, gdzie Grote Markt łączy się z Brusselsestraat i już niczym jedna rzeka wpadały za rogiem w małą uliczkę. Domyśliłem się, że gdzieś tam w głębi tej uliczki znajduje się szkoła.
![Leuven. Przed godziną ósmą zarówno dzieci, jak i nauczyciele pędzą rowerami do szkół. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/04.Leuven.-Przed-godziną-ósmą-zarówno-dzieci-jak-i-nauczyciele-pędzą-rowerami-do-szkół.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-764x1031.jpg)
Leuven jest miastem wybitnie rowerowym. Tak jak Antwerpia czy Gandawa. Uczniowie swoje rowery przypinają pod szkołą. Reszta mieszkańców może skorzystać choćby z podziemnego parkingu rowerowego ulokowanego tuż obok Grote Marktu. Parking schowano pod ziemią i wyposażono w specjalne stelaże na rowery umożliwiające stawianie ich na dwóch poziomach. W centrum podziemnej części jest też duży, przeszklony punkt napraw rowerowych.
Ukrycie pod ziemią nie oznacza wcale schowania w betonowym bunkrze. Parking znalazł się bowiem w niecce ujętej z obu stron czymś w rodzaju amfiteatru oraz pochylni z podjazdami. Dzięki temu boczne ściany parkingu są szklane, choć nie przeźroczyste, przy czym elementy betonowe i techniczne osłonięto szkłem z nadrukiem. Wyżej, nad częścią parkingową – niczym na moście poprowadzono jezdnię dla autobusów. Biegnie ona po łuku i przylega do niej wiata przystanku z wbudowanym w nią kioskiem.
Tylna ściana wiaty jest szklana (chroni przed wiatrem i deszczem), stanowiąc jednocześnie szklaną elewację boczną podziemnego parkingu. Daje to poczucie spójności całej budowli.
Projekt wiaty zamówiony został przez magistrat Leuven, a wykonała go w latach 2012-2013 pracownia architektoniczna Ney & Partnerzy z Brukseli.
![Leuven. Wiata przystanku z wbudowanym kioskiem i punktem informacji o odjazdach autobusów. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/05.Leuven.-Wiata-przystanku-z-wbudowanym-kioskiem-i-punktem-informacji-o-odjazdach-autobusów.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x614.jpg)
![Leuven. Wiata przystanku. W głębi widać zabudowę Grote Markt. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/06.Leuven.-Wiata-przystanku.-W-głębi-widać-zabudowę-Grote-Markt.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x594.jpg)
![Leuven. Wiata przystanku autobusowego. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/07.Leuven.-Wiata-przystanku-autobusowego.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x688.jpg)
![Leuven. Jednolita, szklana ściana integruje wiatę z usytuowanym poniżej parkingiem rowerowym. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/08.-Leuven.-Jednolita-szklana-ściana-integruje-wiatę-z-usytuowanym-poniżej-parkingiem-rowerowym.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x688.jpg)
![Leuven. Z obydwu stron przystanku autobusowego boczne ściany podziemnego parkingu rowerowego odsłonięte są dzięki amfiteatralnie ukształtowanym nieckom. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/9-3-1031x687.jpg)
![Leuven. Zaokrąglony narożnik wiaty przystankowej z częścią mieszczącą elektroniczne wyświetlacze z godzinami odjazdów autobusów. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/10.-Leuven.-Zaokrąglony-narożnik-wiaty-przystankowej-z-częścią-mieszczącą-elektroniczne-wyświetlacze-z-godzinami-odjazdów-autobusów.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-926x1031.jpg)
![Leuven. Podziemny parking rowerowy pod wiatą autobusową. Zdjęcie wykonałem późnym wieczorem, gdy parking był pusty. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/12.Leuven.-Konstrukcja-wiaty-ze-stali-nierdzewnej.-Jerzy-S.-Majewski-737x1031.jpg)
![Leuven. Wiata przystanku autobusowego. Tablice z kolorowo oznakowanymi numerami linii. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/13.Leuven.-Wiata-przystanku-autobusowego.-Tablice-z-kolorowo-oznakowanymi-numerami-linii.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x688.jpg)
![Leuven. Fragment siedziska w wiacie przystankowej. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/14.-Leuven.-Fragment-siedziska-w-wiacie-przystankowej.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x687.jpg)
![Leuven. Ławki wiaty przystankowej. Oczekiwanie na jeden z ostatnich autobusów. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/15.Leuven.-Ławki-wiaty-przystankowej.-Oczekiwanie-na-jeden-z-ostatnich-autobusów.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x688.jpg)
![W pobliżu dworca kolejowego Gent-Sint-Pieters w Gandawie wyraźnie brakuje miejsc parkingowych dla rowerów. Fot. Jerzy S. Majewski](http://wordpress1692483.home.pl/autoinstalator/wordpressplus/wp-content/uploads/2016/11/16.-W-pobliżu-dworca-kolejowego-Gent-Sint-Pieters-w-Gandawie-wyraźnie-brakuje-miejsc-parkingowych-dla-rowerów.-Fot.-Jerzy-S.-Majewski-1031x687.jpg)