Przewiń treść

Bergamo. Tam dziś nie pojedziesz

Być może epidemia koronawirusa nie dotarłaby tak szybko do Bergamo, gdyby nie lotnisko tanich linii „Bergamo Orio al Serio”. To dzięki niemu miasto położone w cieniu Mediolanu odwiedzane było każdego roku przez ogromną liczbę turystów.

Panorama Górnego Miasta w Bergamo od strony dworca kolejowego. Od lewej wieża…. Za nią na prawo fragment Campanone, czyli wieży miejskiej przy Piazza Vecchia, obok kopuła katedry di Sant’Alessandro. Dalej, pośrodku zdjęcia XII-wieczna szlachecka wieża obronna Torre del Gobito. W średniowieczu w panoramie Wysokiego Bergamo widniało ponad trzydzieści szlacheckich wież obronnych. Z prawej jeszcze jedna, nadbudowana wieża przy Via Solata. Na pierwszym planie widać fragmenty weneckich murów obronnych. Fot. Jerzy S. Majewski
Panorama Górnego Miasta w Bergamo od strony dworca kolejowego. Od lewej wieża bazyliki Santa Maria Maggiore.  Za nią na prawo fragment Campanone, czyli wieży miejskiej przy Piazza Vecchia, obok kopuła katedry di Sant’Alessandro. Dalej, pośrodku zdjęcia XII-wieczna szlachecka wieża obronna Torre del Gobito. W średniowieczu w panoramie Wysokiego Bergamo widniało ponad trzydzieści szlacheckich wież obronnych. Z prawej jeszcze jedna, nadbudowana wieża przy Via Solata. Na pierwszym planie widać fragmenty weneckich murów obronnych. Fot. Jerzy S. Majewski
Widok na Bergamo Bassa z bramy San Giacomo, powstałej w 1592 r. i będącej najpiękniejszą z bram w weneckich murach miasta. Fot. Jerzy S. Majewski
Widok na Bergamo Bassa z bramy San Giacomo, powstałej w 1592 r. i będącej najpiękniejszą z bram w weneckich murach miasta. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Widok na Górne Miasto widziane od strony przedmieścia Valverde. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Widok na Górne Miasto widziane od strony przedmieścia Valverde. Fot. Jerzy S. Majewski

Bergamo Orio al Serio sprawiło, że w mieście tym byłem wiele razy. Wiosną, latem, jesienią i zimą. W upale i w śniegu. W Bergamo nocowałem w hotelach i przełaziłem po mieście niejedną noc w oczekiwaniu na powrotny samolot do Polski. Niejedną noc też spędziłem na lotnisku z setkami innych ludzi przeganianych po północy przez obsługę do hali odpraw. W Bergamo na lotnisku, już po przejściu odprawy zawsze kupowałem nieziemsko dobry ser sprzedawany w stoisku serowarskim. Już nie pamiętam jak się nazywał. Pamiętam jego kształt i smak, którego teraz tak bardzo mi brakuje.

Jeszcze kilkanaście lat temu Bergamo kojarzyło mi się wyłącznie z tańcem bergamaskim w epilogu „Snu nocy letniej” Szekspira. Aktorzy w kręgu pokonują śmierć podskakując i tańcząc z chustami w rękach. Teraz, gdy w Bergamo dzieją się straszne rzeczy, przypomniałem sobie o renesansowym tańcu ze „Snu nocy letniej”.

„Taniec śmierci”

„Bergamo, Cimitero Monumentale. Najpiękniejsze cmentarze”

Zabytkowe Bergamo to jakby dwa miasta. Starsze, na dość wysokiej górze, otoczone potężnymi murami i noszące nazwę Bergamo Alta lub Citta Alta (Górne miasto), i nowsze na równinie u stóp góry, czyli Bergamo Bassa. Zarówno po jednej, jak i drugiej części można chodzić godzinami. Ale to w Bergamo Alta są najcenniejsze zabytki. Zarówno mury, jak i wieże Górnego Miasta widać z dołu, spod dworca kolejowego. Na jego osi w kierunku Bergamo Alta ciągnie sią prosta jak drut, reprezentacyjna aleja Papieża Jana XXIII, dalej przechodząca w Viale Roma. Imieniem Jana XXIII nazwano ją dla uczczenia papieża, który urodził się w prowincji Bergamo i w mieście wstąpił do seminarium duchownego.

Bergamo znajduje się w Lombardii, niedaleko Mediolanu. W XIII wieku rządzili tu władcy Mediolanu, rodzina Viscontich. Jednak w roku 1428 Bergamo podbiła Wenecja i od tego czasu aż do końca XVIII w. miasto znajdowało się pod panowaniem weneckim. Przeżyło też dość krótki, niespełna 50-letni epizod panowania Habsburgów po zakończeniu Kongresu Wiedeńskiego.

Na mnie zawsze ogromne wrażenie wywierają w Bergamo potężne mury obronne Górnego Miasta. Zbudowali je Wenecjanie, którym nie udało się przesunąć granic swego państwa dalej na zachód. O epoce weneckiej do dziś zaświadcza m.in. brama św. Aleksandra z widniejącym nad nią wyobrażeniem herbu Wenecji: Lwem św. Marka, a także kilka wybitnych dzieł renesansu, takich jak Palazzo Nuovo zaprojektowany przez wenecjanina Vincenzo Scamozziego, czy kaplica słynnego XV-wiecznego kondotiera Bartolomeo Colleoniego.

Poniżej pokazuję kilkanaście zdjęć z Wysokiego Miasta z nadzieją, że cywilizacja jeszcze nie upadła i powróci czas, gdy będziemy mogli ponownie jeździć do Bergamo i do Włoch.

Bergamo. Citta Alta. Piazza Vecchia. Palazzo Nuovo. Zjawiskowe dzieło renesansu wzniesione w XVI w. przez wenecjanina Vincenzo Scamozziego. Jednak loggia wejściowa powstała podług planów Cresoli zwanego il Vannone. Dziś w pałacu mieści się Biblioteka Angelo Mai. Widok z podcienia XII-wiecznego Palazzo della Ragione. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Piazza Vecchia. Palazzo Nuovo. Zjawiskowe dzieło renesansu wzniesione w XVI w. przez wenecjanina Vincenzo Scamozziego. Jednak loggia wejściowa powstała podług planów Cresoli zwanego il Vannone. Dziś w pałacu mieści się Biblioteka Angelo Mai. Widok z podcienia XII-wiecznego Palazzo della Ragione. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Bazylika Santa Maria Maggiore. Cappella Colleoni pw. św. Jana Chrzciciela. Rozeta w elewacji renesansowego mauzoleum, wzniesionego jako miejsce spoczynku słynnego włoskiego kondotiera w służbie Mediolanu i Wenecji Bartolomeo Colleoniego. Tego samego, którego pomnik dłuta Andrea del Verrocchio stoi w Wenecji, i którego kopie zobaczyć można w Szczecinie i przed gmachem ASP w Warszawie. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Bazylika Santa Maria Maggiore. Cappella Colleoni pw. św. Jana Chrzciciela. Rozeta w elewacji renesansowego mauzoleum, wzniesionego jako miejsce spoczynku słynnego włoskiego kondotiera w służbie Mediolanu i Wenecji Bartolomeo Colleoniego. Tego samego, którego pomnik dłuta Andrea del Verrocchio stoi w Wenecji, i którego kopie zobaczyć można w Szczecinie i przed gmachem ASP w Warszawie. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Wyobrażenie Matki Boskiej z Dzieciątkiem przy Via Arena. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Wyobrażenie Matki Boskiej z Dzieciątkiem przy Via Arena. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Arena. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Arena. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Bartolomeo Colleoni. Szyld. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Bartolomeo Colleoni. Szyld. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Simone Mayr. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Via Simone Mayr. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Vicolo san Lorenzo. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Citta Alta. Vicolo san Lorenzo. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Bazylika Santa Maria Maggiore. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Bazylika Santa Maria Maggiore. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Noc na lotnisku. Fot. Jerzy S. Majewski
Bergamo. Noc na lotnisku. Fot. Jerzy S. Majewski

 

Tagi

architektura art deco barok Białoruś brzydota cegła cmentarz detal eklektyzm funkcjonalizm Gdańsk Gdynia gotyk II wojna światowa infrastruktura miejska Italia kamienica kamienice Katowice klasycyzm kościół Kraków malarstwo modernizm Mokotów Niemcy nowe inwestycje odbudowa Pomorze Powstanie Warszawskie renesans Rosja rzeźba Rzym secesja socrealizm sztuka ulotna wakacje Warszawa wieżowce Wola Włochy Zamek Królewski w Warszawie Łódź Śląsk