Największą realizacją kolejową Budimexu S.A. jest obecnie przebudowa Stacji Warszawa Zachodnia, z dworcem kolejowym, tunelem tramwajowym oraz z budowanym na Odolanach tunelem dla kolei szybkich prędkości. Jednak firma zaangażowana jest też w wiele innych, kluczowych inwestycji kolejowych w Polsce
W ostatnich trzech latach były to m.in. zakończone w 2020 roku prace modernizacyjne jednego z największych w Polsce węzłów kolejowych w Idzikowicach na Centralnej Magistrali Kolejowej, kontrakty kolejowe na liniach: LK17 Otwock – Lublin, Warszawa Zachodnia, E30 Trzebinia – Krzeszowice, czy LK139 Czechowice – Dziedzice, węźle kolejowym Port Gdynia, czy realizacja otwartego w styczniu tego roku Punktu Techniczno-Eksploatacyjnego w Krakowie, realizowanego przez konsorcjum Budimex dla Kolei Małopolskich w ramach większej inwestycji „Projekt i budowa zaplecza dla obsługi taboru kolejowego na stacji Kraków Towarowy”.
I choć tak ogromne inwestycje, jak węzeł w Idzikowicach są zazwyczaj niezauważane przez podróżnych jadących ekspresami, to stanowiły one duże wyzwania logistyczne i budowlane.
Ich realizacja nie byłaby możliwa bez dysponowania przez wykonawcę zapleczem logistycznym i specjalistycznym sprzętem. Częścią grupy Budimex S.A. jest firma Budimex Kolejnictwo S.A. Firma specjalizuje się kolejowych usługach sprzętowych, spawalniczych i geodezyjnych. Jest też certyfikowanym przewoźnikiem kolejowym, świadczącym usługi transportowe. W jej posiadaniu znajduje się szereg nowoczesnych maszyn, kluczowych w sprawnym prowadzeniu prac budowlanych i umożliwiających podejmowanie takich wyzwań, jak na przykład budowa kolei dużych prędkości. Szczególnie imponujące są najnowocześniejsze maszyny torowe znajdujące się w posiadaniu Budimexu Kolejnictwo S.A. Wśród nich wrażenie wywierają ogromne podbijarki.
Najnowsza maszyna w Budimex Kolejnictwo mierzy 50 metrów, waży prawie 200 ton i rozwija prędkość blisko 100 km/godz.!
🎧 O tym, jak istotne w trakcie realizacji nowoczesnych inwestycji kolejowych są wysoko zaawansowane, specjalistyczne maszyny budowlane oraz korzystanie z najnowszych technologii, rozmawiałem z Rafałem Grzeszczukiem, dyrektorem bazy sprzętu kolejowego Budimexu Kolejnictwo S.A. Przy okazji wspominamy takie inwestycje, jak węzeł w Idzikowicach. Rozmowę znajdziecie na podcaście z cyklu Budi Talks, klikając w link na Spotify lub na YouTubie.
A poniżej najnowsze zdjęcia z przebudowy, a w zasadzie budowy od nowa Dworca Zachodniego, stanowiącej fragment największej inwestycji kolejowej w Warszawie, jaka jest prowadzona od 2020 r. przez Budimex S.A. – przebudowy Stacji Warszawa-Zachodnia (Ministerstwo Infrastruktury, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych oraz wykonawca Budimex S.A. w lipcu 2020 r. podpisali umowę na realizację o łącznej wartości 2,4 mld zł). Poza dworcem obejmuje ona też torowiska nieomal od Stacji Warszawa Główna po Odolany wraz z tunelem dla kolei dużych prędkości. Na budowie pracuje niemal 550 osób i ogromna ilość sprzętu budowlanego.
O przebudowie Stacji Warszawa Zachodnia już tu niedawno pisałem
Teraz nieco aktualności z budowy dworca Warszawa Zachodnia z marca 2023 r. To, co najlepiej widać, to budowa peronów 3, 4 i 5. Perony 6, 7 i 8 są już gotowe. Nad peronami 4 i 5 widać też już stalowe konstrukcje pod halę dworcową gotową już nad peronami 6-8. Wykonano też prace fundamentowe pod konstrukcje w postaci m.in. ścian szczelinowych sięgających miejscami na głębokość 35 m. poniżej poziomu gruntu. Rozpoczęto też betonowanie pierwszej płyty stropowej podziemnej hali dworcowej na wysokości 3, 4 i 5 peronu.
Posuwa się do przodu też budowa konstrukcji samych peronów 4 i 5. Zakończenie budowy peronów 3 i 4 planowane jest na wrzesień tego roku. Praktycznie gotowy jest zakrzywiony peron 9 na linii obwodowej. W stanie surowym gotowe jest przejście podziemne pod peronem wraz z niedostępnym na razie dla publiczności, długim korytarzem łączącym go z podziemną halą dworcową.
Od strony Czystego i Woli powstaje też duża, stalowa konstrukcja naziemnej hali dworcowej z ogromnym okapem. Jak oceniają budowlańcy z Budimexu, jej konstrukcja jest już gotowa w ponad 70 procentach. W naziemnej hali wzniesiono też już ponad połowę ścian oraz wykonano wszystkie fundamenty.