Przewiń treść

Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek

O Grobach Pańskich u warszawskich Wizytek w tym miejscu pisałem już kilkukrotnie. Za każdym razem są one indywidualną kreacją, a ich projekty tworzą profesjonalni artyści.

Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Całość. fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Całość. fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Pusta misa. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Pusta misa. Fot. Jerzy S. Majewski

Duża w tym zasługa rektora kościoła księdza Aleksandra Seniuka i opiekuna grobu Pawła Sosnowskiego, historyka sztuki, krytyka i właściciela galerii. Jak opowiada Paweł Sosnowski, w tym roku jest to już jedenasta inscenizacja zamówiona przez nich do kościoła Wizytek. Pierwszą była reprodukcja polichromii Jerzego Nowosielskiego z kościoła w Wesołej. Inicjatorom zależy, aby nie były to kompozycje kontekstowe, banalnie oczywiste, odwołujące się do polityki czy aktualnych zdarzeń. Ponieważ mamy do czynienia z najważniejszym świętem w Kościele, to tematyka grobów odnosi się do tego, co stanowi istotę święta, czyli Zmartwychwstania i jego Tajemnicy. To dlatego artyści podejmują tematy alegoryczne. Często dość trudne dla przeciętnego widza. Wymagające jego wysiłku intelektualnego i uruchomienia wyobraźni.

W tym roku autorem jest uznany rzeźbiarz Xawery Wolski, tworzący zarówno niewielkie, wręcz biżuteryjne kompozycje, jak i monumentalne rzeźby plenerowe. Te ostatnie można oglądać m.in. wokół jego dworu w Dańkowie pod Warszawą, a jego największa abstrakcyjna rzeźba „Echo” stanęła niedawno w Sopocie na rondzie Hestii. Swój czas przez wiele lat dzielił pomiędzy Polskę i Meksyk.

Jak mówi Paweł Sosnowski, tegoroczna kompozycja Grobu Pańskiego u Wizytek odwołuje się do arma Christi (Narzędzi Męki Pańskiej), czyli przedmiotów, którymi żołnierze zadawali ból Chrystusowi. Nawiązuje do cytatu z Ewangelii Św. Jana opisującego żołnierzy grających w kości o szaty Chrystusa: „Żołnierze zaś gdy ukrzyżowali Jezusa, wzięli Jego szaty i podzielili na cztery części, dla każdego żołnierza po części; wzięli także tunikę. Tunika nie była szyta, ale cała tkana od góry do dołu. Mówi więc między sobą: nie rozdzierajmy jej , ale rzućmy o nią losy, do kogo ma należeć. Tak miały się wypełnić sowa Pisma: Podzielili między siebie moje szaty, a los rzucili o moja suknię”.

U Wizytek widzimy alegorię szaty. Stylizowana tunika z długimi rękawami rozkrzyżowana jest na brutalnych w swojej materii betonowych pustakach. Utkana została z setek ręcznie formowanych i potem wypalanych koralików ceramicznych. Układają się one w dziesiątki różańców.

Xawery Wolski opowiada, że zależało mu na przedstawieniu pustki i chwili zawieszenia. Jak mówi, trzy dni Wielkiej Nocy, to dla niego jako dla artysty czas najbardziej inspirujący. Czas, gdy człowiek zawieszony jest w niepewności. Nic jeszcze nie wie o Zmartwychwstaniu. Zamiast tego jest jedynie tragiczne oczekiwanie.

– Wydaje mi się to stanem bardzo bliskim każdej ludzkiej egzystencji. Takie momenty mają miejsce w ludzkim życiu w każdych czasach, zarówno w tych dobrych, jak i w złych – mówi.

Sama ceramiczna tunika formą przypomina postać ludzką i, jak opowiada Xawery Wolski, wykonana jest z ziemi, ponieważ wypalono ją z gliny. Ręczne formowanie koralików, nawlekanie ich na nitki wymagało mnóstwa czasu, troski i uwagi. – To jest trochę tak jak odmawianie różańca – opowiada artysta.

Swoiste pendant dla szaty tworzy biały, pusty i przeskalowany talerz. Symbolizuje puste miejsce oczekiwania. Miejsce ofiary i miejsce myśli. Jest, jak mówi artysta, metaforą naczynia, które może zostać napełnione.

Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Ceramiczna tunika rozłożona na krzyżu z pustaków. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Ceramiczna tunika rozłożona na krzyżu z pustaków. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Nanizane na sznureczki ceramiczne koraliki. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Nanizane na sznureczki ceramiczne koraliki. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Ceramiczna tunika rozłożona na krzyżu z pustaków. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Ceramiczna tunika rozłożona na krzyżu z pustaków. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Monstrancja używana na co dzień w liturgii. Fot. Jerzy S. Majewski
Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek. Projekt Xawery Wolski. 2022 r. Monstrancja używana na co dzień w liturgii. Fot. Jerzy S. Majewski

Przeczytaj też:

Groby Pańskie 2019 u Wizytek i Św. Marcina

Barokowe antepedia w kościele Wizytek

Groby Pańskie w kościołach warszawskich. Przemijanie i pamięć

Warszawa. Grób Pański w kościele Wizytek

Tagi

art deco barok Berlin Białoruś cegła cmentarz cmentarze design detal funkcjonalizm Gdańsk Gdynia gotyk II wojna światowa Italia kamienica kamienice Katowice klasycyzm Kraków malarstwo Mazowsze modernizm Mokotów neony Niemcy odbudowa Pomorze Powstanie Warszawskie renesans Rosja rzeźba Rzym secesja socrealizm Szlakiem modernizmu sztuka ulotna Warszawa wieżowce Wola wystawa Włochy Zamek Królewski w Warszawie Łódź Śląsk